مهمترین خواص زعفران برای سلامت و تن درستی انسان

زعفران ایران زمین

مهم‌ترین خواص زعفران ایران زمین برای سلامت و تن درستی

قبل از این که بخواهیم جز به جز به خواص زعفران ایران زمین پی ببریم، خوب است به صورتی لیستی به شما بگوییم که زعفران تا کنون برای چه چیزهایی مفید است:

  • ضد افسردگی
  • کاهش درد
  • جلوگیری از ریزش مو
  • بهبود سلامت تنفسی
  • بهبود سلامت قلبی
  • بهبود سلامت روانی
  • بهبود سلامت پوستی
  • تقویت سیستم گوارشی
  • افزایش هوش

اما به طور خلاصه برای هر یک از این خواص توضیحاتی داریم که می‌تواند دیدگاه شما را در رابطه با زعفران تغییر دهد.

  • درمان افسردگی و افزایش شادی

یکی از مهم‌ترین عوامل که در درمان افسردگی موثر واقع شده اند، هورمون‌های خاصی هستند که عملیات کنترل عصبی را بر عهده دارند. این هورمون‌ها دوپامین و سرتونین نام دارند. با یک تحقیق جامع دانشمندان به این نتیجه رسیدند که زعفران قادر به کنترل مثبت این دو هورمون است و کمک می‌کند که فرد افسرده، سریع‌تر بهبود یابد و طعم شادی را بچشد.

  • خاصیت افزایش هوش و قدرت حافظه

هر چند گفته شده که هوش هر انسان تا حد زیادی به جنبه‌های ارثی و تلاش‌های تجربی وی ربط دارد اما گیاه زیبای زعفران، این قاعده را کمی تغییر داده است. گفته شده که مواد معدنی خاص، موجب افزایش هوش و ذکاوت افراد می‌شوند. بعد از تحقیق‌هایی که محققان داشته‌اند، به این نتیجه رسیدند که این مواد معدنی که در زیر آمده است به طور کامل در زعفران یافت می‌شود.

  • منگنز
  • مس
  • آهن
  • سلنیوم
  • روی
  • منیزیم

البته باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این مواد موجب افزایش بیش از حد هوش نمی‌شود بلکه مسمومیت به بار می‌آورد. این مواد به طور موثری به افزایش قدرت حافظه نیز کمک می‌کنند.

3-   تنظیم ساعت بدن و بهبود چرخه خواب

خواب از نظر ما، فعالیتی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند تا حد زیادی روی سلامتی ما تاثیر داشته باشد. وقتی که ساعت خواب به هم بریزد، یعنی ساعت بدن دچار اختلال شده و اختلال این ساعت موجب اختلال عملکردی اجزای بدن می‌شود.

هر چند علت به هم ریختن خواب می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد اما زعفران می‌تواند با تاثیر گذاری بر عواملی مثل آرامش روحی، تنظیم ساعت بدن، رفرش کردن بدن کمک کند تا خواب بهتر و عمیق تری را تجربه کنید.

4-   درمان ریزش مو

اگر دقت کرده باشید چیزی در علم پزشکی و گیاه‌شناسی شهرت یافته و آن این است که هر گیاهی که به شکل اندامی از بدن باشد، برای آن بخش از بدن مفید واقع می‌شود.

مثلا هویج را اگر از عرض ببرید، متوجه می‌شوید که شبیه به چشم است و طبق تحقیقات حاوی ویتامین A و موادی است که به تقویت چشم کمک می‌کند. این موضوع برای میوه‌های مختلف به اثبات رسیده است.

اگر به زعفران دقت کنید متوجه می‌شوید که شبیه به مو است. و این اثبات شده که میل کردن به اندازه چای زعفران یا شیر زعفران به افزایش رشد و استحکام مو کمک می‌کند.

5-   درمان اختلالات تنفسی و سرفه‌های مزمن

یکی از موارد مصرف زعفران ایران زمین که برای بسیاری از افراد صدق کرده است، استفاده از این گیاه خوش طعم برای درمان اختلالات و التهاب‌های ریوی و تنفسی است.

این که زعفران چگونه این مساله را درمان می‌کند، موضوع بحث ما نیست، اما می‌توانید با تهیه یک نوشیدنی حاوی چای و سیاه دانه، زیره، هل، بابونه، رازیانه و شیرین بیان به بهبود ریوی خود و برونشیت ریه کمک کنید.

6-   استفاده از زعفران ایران زمین برای زیبایی

استفاده از زعفران برای زیبایی دارای شاخه‌ها و شعبه‌های زیادی است! مثلا گفته شده که مادری که باردار است اگر به مقدار کافی در ماه‌های خاصی که خطر سقط جنین کمتر است، اگر زعفران میل کند، کودکی زیبا به دنیا خواهد آورد!

همچنین زعفران با بهبود برخی بیماری‌ها و اختلالات به طور غیر مستقیم بر روی شادابی و سرحال بودن پوست و زیبایی آن اثر گذار است.

اما مصرف چای زعفران کمک می‌کند که پوست طراوت پیدا کند و شاداب شود و شفافیت آن واقعا به چشم بیاید. افرادی که معمولا پوست‌های درخشان دارند در جیره غذایی شان زعفران یافت می‌شود.

در انتها خوب است بدانید که ضایعات پوستی مثل لک و کک و مک نیز با مصرف درست زعفران در طولانی مدت از بین می‌رود!

7-   بهبود درد‌های عضلانی

زعفران دارای میزان زیادی از مواد‌های معدنی است که در کنار هم به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کنند. هر چند که زعفران یک گیاه آرامش بخش است اما جذب کلسیم توسط زعفران به بدن کمک می‌کند تا خسارت‌های خود را جبران کند و بهبود یابد.

8-   کاهش سکته‌های قلبی و مغزی

زعفران حاوی دو ماده مهم به نام پتاسیم و کروسین است. این دو به ترتیب کمک می‌کنند تا شریان‌ها و رگ‌ها بهبود یابند و بدین طریق جلوی گرفتگی رگ‌ها و سکته گرفته می‌شود. همچنین کروسین کمک می‌کند تا میزان کلسترول خون تنظیم شود و این موضوع روی کاهش سکته‌های قلبی و گرفتگی رگ‌ها تا حد زیادی تاثیر مثبت می‌گذارد. پس برای عمر طولانی‌تر زعفران مصرف کنید.

9-   کاهش پیشرفت و بروز سرطان

هر چند مصرف زعفران در طول یک ماه دارای قاعده خاصی است اما استفاده از این گیاه به طور منظم کمک می‌کند تا جلوی جهش‌های سلولی و سرطانی گرفته شود. همچنین رشد بسیاری از تومورهای سرطانی با زعفران متوقف می‌شوند و روند درمان بهتر می‌شود. با کنترل بر تولید رادیکال‌های آزاد و از طرفی با تقویت سیستم ایمنی بدن، سرطان به طور خود به خود کنترل و مهار می‌شود.

-۱۰ جلوگیری از آلزایمر زعفران

همانطور که گفته شد، زعفران ایران زمین به بهبود حافظه کمک می‌کند. این موضوع به طور مخصوص کمک می‌کند تا برخی از بیماری‌ها نظیر فراموشی، پارکینسون، آلزایمر خفیف و آلزایمر متوسط کنترل و یا درمان شوند. بنابراین برای جلوگیری از افول عقل و ذهن در دوران پیری، حتما زعفران را در برنامه های غذای خود قرار دهید.

همچنین برای خرید اینترنتی زرشک پفکی اعلا میتونین از طریق این لینک اقدام کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *