انواع زعفران در ایران زمین

انواع زعفران

انواع زعفران اصل در ایران

زعفران برخلاف سایر ادویه‌ها انواع مختلفی دارد که در هر نوع آن، رشته‌های زعفران شبیه هم نیستند و این تفاوت بستگی به نوع برداشت، جدا سازی(پر کردن) گل زعفران، آب و هوای منطقه و درنهایت کیفیت آن دارد.

انواع زعفران را از بالاترین کیفیت به پایین ترین کیفیت لیست بندی کرده‌ایم.

۱زعفران سوپر نگین: در زعفران سوپر نگین درصد سافرانال و کروسین بالاترین مقدار خود را دارد و رنگدهی و عطر بسیار بالایی نسبت به انواع دیگر زعفران دارد.

۲زعفران شبه نگینرنگدهی این نوع زعفران به مراتب بیشتر از انواع دیگر زعفران است ولی به زعفران سوپر نگین نمی رسد.

۳زعفران نگین: در زعفران نگین فرخوردگی و خمیدگی رشته های زعفران وجود ندارد و سرشاخه‌ها به صورت جدا از هم و تماماً قرمز هستند.

۴زعفران سرگل: هیچ خبری از زردی زعفران و سفیدی زعفران(ریشه) در زعفران سرگل دیده نمی‌شود و پراستفاده ترین نوع زعفران می‌باشد.

۵زعفران پوشالزعفران پوشال، زعفرانی است که دارای کلاله هایی به رنگ قرمز، همراه با مقداری خامه(ریشه) میباشد.

۶زعفران دسته: در این نوع زعفران، کلاله های زعفران بدین نحو که کنار هم چیده می شود خشک می‌شود.

۷ریشه زعفرانبه قسمت سفید رنگ زعفران که در انتهای کلاله زعفران وجود دارد ریشه زعفران می‌گویند.

سایر فرآورده های زعفران نیز شامل گلبرگ زعفران، زردی زعفران می‌باشد.

چیستی و کارایی های گلبرگ زعفران؟

در گل زعفران به شکل کلی ۳ رشته قرمز وجود دارد که همان کلاله باشد، البته گاهی اوقات این تعداد بیشتر از ۳ رشته می شود. اگر دقت کرده باشید در کنار این کلاله ها، تعدادی پرچم زرد رنگ و همچنین تعدادی گلبرگ با رنگی بنفش وجود دارد و بقیه قسمت های آن معمولا دور ریخته می شود.

خواصی که در گلبرگ های بنفش زعفران وجود دارد هیچ چیزی از خواص کلاله های قرمز رنگ و گران قیمت زعفران کم ندارد. به همین خاطر است که اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران مورد توجه زیادی از سوی مردم قرار گرفته است و آنرا به صورت دم کرده مصرف می کنند. بر اساس نتایجی که برای خواص گل زعفران به دست آمد، چینی ها از گلبرگ زعفران برای درمان بیماری های زیادی استفاده می کنند.

همچنین خوب است بدانید که گل زعفران کارایی هایی که دارد به بخش سلامت و درمان محدود نمی شود و در حوزه صنعت هم کارآمد است و در جهت ایجاد رنگ های طبیعی خصوصا در رنگ آمیزی برای لباس ها و فرش ها، گلبرگ زعفران بسیار مفید است. و رنگی هم که از گلبرگ های زعفران به دست می آید به علت آنتوسیانین موجود در زعفران است.

از رنگ گلبرگ زعفران هم به صورت مایع و هم به صورت پودر می توان استفاده کرد و جالب است که این رنگ ها کاملا خوراکی هم هستند و برای آشپزی زعفرانی همچون تزئین غذا، ژله و … کاربرد خوبی دارد. در ضمن نکته مثبت این رنگ ها در آنجاست که رنگ هایی که از گلبرگ زعفران استفاده می شود هیچ کدام از مضرات و عوارض رنگ کلاله زعفران را ندارد و جالب تر آنکه گلبرگ زعفران، از قیمت کمتری نسبت به کلاله زعفران برخوردار است.

همچنین برای خرید اینترنتی زرشک پفکی اعلا میتونین از طریق این لینک اقدام کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *